Friday 27 December 2013

Apple Macbook Battery





Bateri merupakan komponen yang utama pada mana-mana peranti mudah alih, tetapi adakah anda tahu bahawa penyelenggaraan bateri adalah penting untuk mengekalkan MacBook anda sihat? Dengan penyenggaraan dan penetapan, anda boleh menyimpan bateri komputer anda berfungsi secara optimum, memberikan anda lebih banyak manfaat apabila di mana sahaja. Teruskan membaca, dan kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk mengekalkan betul bateri anda.




Terdapat pelbagai cara untuk anda mengekalkan prestasi bateri macbook anda. Seperti melakukan kalibrasi atau calibrate. Contohnya, jika anda menggunakan macbook anda dengan bateri pada sepanjang masa, amatlah disarankan untuk anda untuk charge dan discharge laptop anda dengan kerap.




Jika anda jarang sekali menggunakan bateri, kami cadangkan anda untuk melakukan proses discharging bateri anda secara menyeluruh (sehingga habis) dan charge ianya semula sehingga penuh sekurang-kurangnya sebulan sekali.




Jika anda kerap menggunakan bateri anda bersama dengan charger sepanjang masa, anda tidak perlu untuk melakukan proses discharging bateri anda secara kerap.



Kalibrasi Bateri



Setiap bateri mempunyai cip kecil yang memberikan butiran mengenai charge dan kitaran discharge ke komputer. Untuk memastikan bateri anda beroperasi pada kecekapan maksimum, dan untuk memastikan bahawa paparan peratusan bateri / masa pada skrin adalah tepat, anda perlu melakukan kalibrasi bateri dari semasa ke semasa. kalibrasi ini perlu dilakukan apabila anda mula-mula membeli macbook anda, dan kemudian setiap beberapa bulan kemudiannya. Jika anda jarang menggunakan bateri, maka anda hanya perlu melakukan proses ini sekurang-kurangnya sekali sebulan.


Untuk Mac yang lama (iBooks dan PowerBook G4S selain PowerBook G4 15 "Double-Layer SuperDrive), ikuti langkah-langkah ini:



  1. Pasangkan charger anda dan charge laptop anda sehingga penunjuk bateri pada laptop anda tidak berlampu dan plug pada adapter anda menjadi hijau.
  2. Cabutkan charger anda dan gunakan iBook atau Powerbook anda. Apabila bateri anda sudah rendah, anda akan lihat dialog amaran bateri rendah pada skrin. Teruskan menggunakan komputer anda sehingga ia berada di dalam mode sleep. Pada ketika itu bateri telah disalirkan secukupnya untuk kalibrasi.
  3. Sambungkan charger anda dan tinggalkan ia bersambung sehingga bateri dicas sepenuhnya.
Penting: Anda hanya perlu melakukan proses charge dan discharge hanya jika anda ingin melakukan kalibrasi sahaja. Setelah itu anda boleh pasang atau cabut charger anda pada bila-bila masa.


Untuk Mac yang lebih baru (15 inci Double-Layer SD, semua model MacBook, dan semua model MacBook Pro), ikuti langkah berikut:


  1. Pasangkan charger anda dan charge bateri PowerBook anda sehingga LED pada charger anda bertukar ke hijau dan meter pada skrin di bar menu menunjukkan bateri dicas sepenuhnya.
  2. Biarkan laptop anda bersama charger sekurang-kurangnya dua jam. Anda teruskan melakukan kerja anda tanpa mencabut charger.
  3. Cabutkan charger anda dan biarkan komputer anda menggunakan kuasa bateri. Anda boleh menggunakan komputer anda pada masa ini. Sehingga bateri anda menjadi rendah, dialog amaran bateri rendah muncul pada skrin.
  4. Pada ketika ini, simpan segala kerja anda. dan terus menggunakan komputer anda, apabila bateri mendapat sangat rendah, komputer akan secara automatik akan pergi ke sleep mode.
  5. Matikan komputer atau biarkan ianya di dalam sleep mode dalam masa 5jam atau lebih.
  6. Pasangkan charger anda dan biarkan ianya dicas sepenuhnya.


No comments:

Post a Comment