Thursday 16 January 2014

BEZA antara MAC vs WINDOWS

MAC vs WINDOWS



Ramai yang bertanya apa perbezaan di antara mac dan windows. Untuk itu kami membuat article untuk memberi pendedahan berkenaan perbezaan antara mac dan windows ini. Article ini tidak menyebelahi mana-mana pihak mac atau windows. Sila simpan ini dalam fikiran kerana anda membaca dan berkongsi pendapat anda dalam perbincangan.



Barangan perkakas Mac terlalu mahal tetapi amat berbaloi dengan apa yang anda dapat.



Ramai di antara kita mempertikaikan tentang harga kos mac adalah terlalu tinggi, tetapi pada mereka yang telah lama menggunakan mac ini merasakan ianya tidak merugikan untuk di belanja bagi mendapatkan sebuah komputer yang mempunyai performance yang mantap.

Memang anda boleh katakan bahawa banyak perkakas windows yang lebih murah tetapi lebih mantap daripada perkakas mac. Tetapi terdapat banyak gangguan dari segi kelajuan pemrosessan informasi. Jika anda menggunakan Mac OS, anda boleh rasakan bertapa pantasnya sesebuah komputer mac memproses informasi.



Ini adalah kerana Mac OS telah dicipta hanya untuk perkakas yang di khaskan untuk komputer MAC sahaja. Segala yang terisi di dalam sebuah komputer MAC telah ditetapkan dan tidak boleh diubah sesuka hati. Ianya menjadikan komputer MAC amat istimewa.


Windows memberi kemudahan yang fleksibel.



Berbanding dengan komputer MAC, Windows secara semulajadi telah menawarkan kepada penggunanya untuk menaiktaraf perkakas dalam mengikut kehenda penggunanya. Oleh disebabkan itu, hampir 98% pengguna PC windows lebih gemar menggunakan sistem os windows kerana mereka boleh menaiktaraf perkakas dalaman komputer mereka mengikut peredaran zaman teknologi.


Windows adalah tulang belakang PC mana-mana. 98% daripada kita membesar di PC, atau menggunakan komputer setiap hari, sama ada di rumah atau di tempat kerja. Windows adalah fleksibel dalam hal itu, merasai segala-galanya daripada permainan terkini. Anda boleh membeli PC pra-dibina dengan Windows dari beratus-ratus penjual atau membina  sendiri dari awal dengan beribu-ribu bahagian yang berlainan. pada masa yang sama, anda boleh membina sebuah PC yang sesuai dengan semua keperluan anda dengan sempurna. Fleksibiliti itu penting, walaupun datang pada harga yang berbeza.


Sistem operasi yang mudah digunakan.


Mac mempunyai reputasi sebagai pilihan yang lebih intuitif. Tetapi jika anda bertanya kepada segelintir pengguna Windows anda akan mendapati bahawa mereka menganggap platform ini pasti lebih sukar untuk difahami. Kami percaya ia mungkin kerana sesetengah pengguna windows lebih biasa menggunakan sistem GUI (graphics user interface) windows. Tetapi ada juga segelintir yang biasa menggunakan kedua-dunya. 

Secara mudahnya, jika anda membiasakan diri untuk menggunakan kedua-dua jenis sistem operasi, pastinya tiada lagi isu yang mengatakan sistem operasi apple sukar untuk di gunakan.


Jika diikutkan peredaran zaman kini, windows juga sudah memperbaharui sistem operasi mereka melalui Windows 8. Banyak yang di ubah di dalam sistem ini. Namun ianya tetap juga mudah untuk difahami kerana hanya beberapa fungsi sahaja diubah. Contoh yang mudah kita nampak dari segi fungsi Start bar. Jika kita lihat dari Windows 7 ke bawah, kita di biasakan dengan start button pada start bar.


Berbeza dengan windows 8 ianya sudah di ubah menjadi start menu, tiada lagi start bar yang seperti di sediakan pada windows 7 dan sebelumnya. Ini menjadi masalah kepada mereka yang sudah biasa dengan start bar kerana start menu sukar untuk di gunakan bagi mereka yang malas untuk mempelajari perkara baru.

 


Secara kesimpulannya, jika anda ingin menerima perkara yang baru, anda perlu untuk mempelajarinya. Teknologi hari ini sudah semakin laju berkembang. Jika kita masih lambat untuk mempelajari perkara baru, maka kita akan mengalami kelewatan menerima perkembangan teknologi ini. Selamat mencuba, dan semoga BERHASIL!!

No comments:

Post a Comment